Friday 9 September 2011

Bahan Bualan Politik


Kenyataan demi kenyataan di keluarkan pasal Mat Indera yang menjadi perbualan di setiap blogger-blogger tidak kira lah dari pihak pembangkang mahupun pihak kerajaan. Bagi ahli-ahli politik, ini menjadi keutamaan bagi mereka untuk menarik perhatian pengundi di setiap pelusuk negara.

Isu ini hangat dan ini terbukti setiap insan akan tampil membuat kenyataan menyelar naib presiden Pas dan ada yang menyokong kenyataan oleh orang kuat Pas itu. Bagi media utama kerajaan, ini lah masa yang sesuai untuk memutarbelitkan keadaan supaya setiap rakyat akan membenci Mat Sabu.

Apabila ramai yang mencari-cari fakta sejarah sebenar, ramai pula yang tampil untuk berbahas dengan Mat Sabu. Tidak ketinggalan Khairy dari Rembau mencabar Timbalan Presiden PAS untuk berbahas tetapi ditolak oleh Mat Sabu.

Hari ini, dalam isu sejarah ini PAS mahu perdebatan antara timbalah presidennya Mohamad Sabu dengan timbalan presiden Umno Tan Sri Muhyidin Yasin diadakan secara langsung dan diadakan di stadium dalam isu kemerdekaan dan Mat Indera. baca sini

Bahan bualan mereka yang berpolitik ini sememangnya pasti menyenangkan pihak-pihak Umno. Mereka boleh lari dari pelbagai tomahan rakyat sebelum ini. Rakayt seharusnya sedar yang mereka ini sedang diperbodoh kan oleh kerajaan yang tidak bertanggungjawab.

Pasti atau tidak pasti, rakyat sudah lupa pasal kekejaman pihak polis pada BERSIH 2.0 baru-baru ini. Inilah menjadi kunci pemesongan kerajaan pada rakyatnya. Rakyat perlu ingat nasib mereka dahulu yang memperjuang kan tanah sendiri sehinggakan mereka sanggup menggadai nyawa. Tidak seperti yang mereka sanggup menutup nama pejuang untuk kepentingan sendiri.

KEMERDEKAAN DAN FAKTA YANG DILUPAKAN

1. Putera-AMCJA pernah menulis perlembagaan rakyat untuk rakyat di Tanah Melayu yang sama sekali tidak membawa anasir-anasir dari penjajah. Tetapi Umno menyokong sepenuhnya penerapan undang-undang liar dari penjajah.

2. Parti berhaluan kiri yang diiktiraf oleh penjajah ini melaungkan cogan kata 'Merdeka dengan Darah' tetapi cogan kata oleh Umno pula 'Hidup Melayu'.

3. Pada permulaannya Umno tidak menyokong kemerdekaan kerana mereka berpendapat orang Melayu terlalu lemah dari semua aspek sehinggakan untuk membuat jarum sebatang pun tidak boleh, ini ditegaskan oleh pemimpin Umno masa itu Dato' Onn dan Za'ba.

4. Tokoh perjuangan berhaluan kiri yang melaungkan kemerdekaan tidak diletak sebaris dengan Tunku Abdul Rahman. Antaranya ialah Burhanudin Al Helmy, Ishak Hj Muhammad, Shamsiah Fakeh dan ramai lagi.

5. Umno hanya pencacai British pada masa itu dan sebagai orang tengah untuk membutakan orang malayu dengan kemerdekaan padahal yang menjadi tunggak kepimpinan ialah British.




No comments:

Post a Comment